Karlova karavanová akademie

Dobíjení v karavanech

7.12.2022

Tak milí čtenáři a čtenářky,
pokusíme se prokousat úskalími dobíjení v obytných autech, vestavbách a karavanech a ostrovních systémech.

Karavany (přívěsy)

Karavany jsou z principu navrženy (a továrně vyrobeny) jako přípojné vozidlo bez baterie s možností NOUZOVÉHO napájení z tažného vozidla (pin č.9 nebo 10), přespání (1 noc) na cestě a pobytem zásadně v kempu nebo Stellplatzu (karavanové stání). To znamená v místě, kde je k dispozici přípojka elektrické energie.

KARAVAN NA CESTĚ

Karavany starší výroby (se 7mi pólovou zásuvkou)

Tyto karavany nikdy nebyly určeny na provoz na divoko. Měly přijet do kempu, tam se píchnout na síť a OK. Ale. Lidová tvořivost řešila, jak zajistit chlazení za jízdy?
Použila se kudla č. 2/52 modrá (mlhovka) a na ni se osadil přepínač, takže místo mlhovky se tím krmila lednice. Truma Duocontrol tehdy ještě nebyl a chladit za jízdy 12 V najednou šlo. Sice slabě – ztráty ve vedení, ale šlo.
Ti drzejší chladili za jízdy plynem, ale to oficiálně nelze. Lahve s plynem musí být za jízdy zavřené. Tedy pokud nemají osazen homologovaný Crash Senzor. Ale o tom si povíme jindy.
Někdy si lidi nechali na tu kudlu celý karavan, ale ta kudla to proudově nedala a radostně zoxidovala, případně díky přechodovému odporu úplně vytekla. Nebo na to lidi zapomněli a velmi brzy vybili baterku v autě do nuly. A pak mi večer z prázdnýho parkoviště volali, co mají dělat.

Karavany novější výroby (s 13 pólovou zásuvkou)

Karavan (např. na cestě do Chorvatska) má možnost „nakrmit“ svou posádku v omezeném módu napájením z baterie tažného auta. Tento systém je možný v případě, že auto i karavan mají 13 pinovou zásuvku, takzvaný Jäger. Většina nových aut i karavanů ho má. Dříve se používal i systém Multicon (kombinace Jägeru a klasiky), ale ten se už dnes takřka nevidí a výrobci se sjednotili na systému Jäger.

Jak to celé funguje:

7 kolíků potřebuje každý karavan na poziční osvětlení.
Kolík č. 8 je určen pro couvací světlo.
Kolík č. 9 je trvalé plus pro napájení MALÝCH SPOTŘEBIČŮ v karavanu. Standardně je v karavanu tímto kontaktem napájeno osvětlení kuchyně, koupelny, čerpadlo a někdy i menší svítidla (např. 12 V spoty u postelí).
Kolík č. 10 pokud výrobce osadí dostatečně dimenzované vodiče, lze tento kontakt použít na chlazení 12 V. Bohužel standardně žádný karavan nemá ochranu proti vybití, a tudíž k průšvihu v případě zapomenutí není daleko.
Taky řada výrobců kudlu č. 10 neosazuje vůbec, nebo tam úplně chybí. Někdy je tato kudla spínaná klíčkem (č. 15), ale často bez pomocného relé. Dříve byl systém obráceně – kudla č. 9 se osazovala dodatečně vypínačem pro lednici a kudla č. 10 bývala pro trvalé napájení karavanu. Zpravidla bez podpěťové ochrany, pochopitelně.
Kudla č. 11 a č. 13 jsou kostry pro č. 9 a 10. (máme na paměti, že kostrou teče stejný proud jako fází, jen tam není napětí, takže samozřejmě opět: dimenzujeme odpovídající průřezy vodičů.
Takže:

Auto s 13 pólovou zásuvkou a karavan bez baterie

Tento systém je vhodný pro rodiny s malými dětmi nebo pro lidi co nejezdí „na divoko“.
Většinou jsou takto vyzbrojené karavany originál z výroby. V šatní skříni bývá bílá krabice (Dometic, Miako, Hobby a další) v níž sídlí zdroj 230 / 12 V (pozor – zdroj není nabíječka!!), jednoduchý usměrňovač a jištění 230 a 12 V. Tento systém má v sobě tzv. „přednostní relé“, které přepne, když není 230 V zvenčí na napájení z autobaterie. Pokud máme připojené tažné auto, část obvodů ožije.
Pokud připojíme karavan na 230 V (bez ohledu na tažné vozidlo), přednostní relé odpojí tažné vozidlo a vestavěný zdroj (trafo) převezme veškerou výrobu 12 V a zároveň nám ožije celý systém na 230 V (zpravidla zásuvky a část světel, většinou stropní a svítidla v sezení).
Někteří výrobci osazují tzv. duální lampy, kdy v jedné lampě je dvojitý světelný zdroj 12 / 230 V (úsporná zářivka nebo žárovka). Poznáme to, že na lampě jsou dva vypínače. Většinou aretované, stiskací, barevně rozlišené. Černý a bílý.

Auto s 13 pólovou zásuvkou a karavan s přídavnou (palubní) baterií

Nový karavan z evropské továrny nikdy není standardně vybaven přídavnou baterií. Někdy je tam z výroby příprava, většinou ne. Výjimkou jsou karavany anglické, které jsou už z výroby vesměs připravené na nezávislý kemping (čili na divoko). Tyto karavany mají vestavěnou baterku v kastlíku s vestavěnou nabíječkou a celý nezávislý systém už z výroby.
Většina posádek, která k nám přijede, požaduje „energetickou nezávislost“. Ta spočívá v osazení baterky různého typu, provedení i kapacity (dle potřeby posádky), osazení správně dimenzované nabíječky a případně solárního systému.
Takže:
Je nám jasné, že v karavanu potřebujeme baterku, abychom byli elektricky nezávislí. K tomu potřebujeme zdroj energie:

  1. Nabíječku – musíme mít VŽDY, protože jedině správná nabíječka nám zajistí kvalitní dobití akumulátoru.
  2. Solár – variantně můžeme systém posílit montáží fotovoltaického systému. Solární systém NIKDY! nestačí jako jediný zdroj energie. Vždy kombinujeme se správně zvolenou nabíječkou. Máme na paměti, že olověná baterka miluje, když je pořád plně nabitá a odvděčí se nám dlouhou životností a solidní kapacitou.
  3. Dobíjení za jízdy – Booster, Cyrix, různé propojovače a další podobná zařízení
    • v karavanu (přívěsu) je nemontuju, protože zpravidla to nelze osadit bez výrazného zásahu do elektroinstalace auta
    • tažné auto bývá často ještě v záruce
    • ztráty a úbytky ve vedení a kontaktech jsou tak masivní, že ubohý dobíjecí výkon malého boosteru ztrácí svůj přínos docela (auto by muselo jet 10–15 hodin, aby se baterka vůbec nabila.

Z toho nám jasně vyplývá, že za 1) a za 2) je správně.

Tak. To by pro dnešek mohlo stačit, a příště si probereme obytná auta.